Voor wie?
Projectmanagers die duurzame energieprojecten moeten uitvoeren;
bij ingenieursbureaus, bouwbedrijven en overheden
Projectmanagers die duurzame energieprojecten moeten uitvoeren;
bij ingenieursbureaus, bouwbedrijven en overheden
Een greep uit de praktijk:
Non-verbale reacties en gedrag zijn de belangrijkste informatiebronnen voor communicatie en indicatoren voor wat er écht speelt.
Door onvoldoende bekwaamheid van het bevoegd gezag moesten we onderzoeken laten verrichten en juridische hulp inroepen. We zijn daarbij fantastisch begeleid door Juliet de Barbanson. Zonder haar professionele hulp en drive hadden we het niet gered en hadden we misschien wel halverwege de rit bakzeil gehaald. Dan had de gemeente alsnog haar zin gekregen. En dat terwijl de uiteindelijke vergunning nota bene integraal conform onze eerste aanvraag was.
1.Inzicht in je eigen werkwijze
Allereerst is er de analyse van je eigen aanpak. Met de aspecten Inzicht, Model en Perspectief bekijk je de eerste fase van je project. De voorbereiding van je project.
2.Interactie met je omgeving
Vervolgens ga je Afstemmen en Co-creëren met de betrokkenen. Waarom wil je dit op deze manier? Wat en wie heb je daarbij nodig? Hoe ga je het doen? En natuurlijk alles op het juiste moment: de Timing is doorslaggevend.
3.Samenwerking optimaliseren
Hoe krijg je iedereen betrokken zonder dat je macht hebt? Welke hindernissen ontmoet je in het samenwerken? Hoe kun je alle wensen en tegengestelde belangen betrekken bij het gewenste resultaat?
Om te kunnen opereren in een werkveld met continue spanningen tussen diverse partijen, politiekgevoelige issues en een diversiteit aan projecten, is een aantal vaardigheden van belang. Dit zijn, wat mij betreft de volgende zes vaardigheden:
Daarbij gaat het om het optimaliseren van procesinterventies naar jezelf en naar je omgeving: je projectteam, de stakeholders, de overige betrokkenen die het project gebruiken of ermee in aanraking komen. De nadruk ligt op dynamiek in het proces: eerst de situatie waarnemen, dan reflecteren en vervolgens besluiten welke interventie nodig is.
Het werken aan een integrale aanpak waarbij je wederzijds contact en vertrouwen opbouwt, realiseer je met de I-M-P-A-C-T-werkwijze. Hiermee kun je als omgevingsmanager alle facetten van het proces benutten.
De nadruk ligt op werken met procesmatige aspecten, de niet zichtbare maar wel voelbare aspecten van je project. De factoren die veelal 'onderwater' de voortgang bepalen. Het gaat om de "zachte" factoren die zorgen voor een concreet resultaat.
Deze aanpak zorgt er voor dat je team graag betrokken wil zijn bij de oplossing en gezamenlijk in het succes wil delen vaneen gerealiseerd project.